آموزش گیتارتکنیکرایگان

تکنیک سوییپ پیکینگ کردن برای  برای افراد مبتدی

آموزش تکنیک سوییپ پیکینگ

تکنیک سوییپ پیکینگ کردن برای  برای افراد مبتدی

اینجا تمام رازهای این تکنیک رازآلود رو براتون باز میکنیم

می خواین یاد بگیرین که چطوری تکنیک سوییپ پیکینگ انجام بدین؟ خب، جای درستی اومدین! اما برای اینکه مطمئن بشیم دارید به چیز درستی فکر میکنید، بگیم که سوییپ پیک تکنیکی هستش که هر دو دست پیک کننده و فرِت کننده (که معمولا آرپژیو اجرا میکنه ) رو با هم متحد میکنه … و بجای تک تک پیک کردن به سبک اِستکاتو، تو یک حرکت مثل جارو زدن و تاب خوردن روی تارها حرکت میکنه.

معمولا مشکل در اجرای این تکنیک سوییپ پیکینگ از اونجا میاد که می خوایم هر دو دست به صورت متحد با هم اجرا کنن و صدای نویز رو هم از تارهای اجرا شده بگیریم. این تکنیک در سال 1980 حالت عمومی پیدا کرد (البته قبل از این تاریخ هم استفاده میشد اما نه به این شدت) و برای نوازنده های راک که هارمونی موزیک کلاسیک و و آکوردهای پاور راک مدرن رو به هم ارتباط میدادن تبدیل به ابزاری قدرتمند شد. این دوران، دوران موی بلند، شلوار لاستیکی و گیتارهای خفن و دوره ظهور نوازنده های سریع، که بهشون “sheredders” میگفتن بود.

تکنیک سوییپ پیکینگ در طول تارها به نوازنده هایی مثل “Yngwie Malmsteen” ، “Jason Becker” و “Tony MacAlpine”  اجازه داد تا بتونن الگوهای آرپژیو رو خیلی سریع، روان و مهم تر از همه خیلی دقیق انجام بدن و لازم نباشه که برای هر نُت پیک آلترناتیو انجام بدن.

بیاین سوییپ پیک کنیم!

بخشی از فرمول مرتب کردن سوییپ پیک اینِ که موقع اجرای آرپژیو مورد نظر بتونین از هَمِر آن و پول آف استفاده کنین. به این معنیه که شما در هر تار یه نُت رو پیک میکنید و این کار به پیک اجازه میده تا بدون نیاز به تغییر جهت، از یه تار به تار دیگه بپره. پس قبل از اینکه حتی به دست پیک کننده نگاه هم کنیم، نیازه تا مطمئن بشیم که شکل آرپژیو هایی رو اجرا کنیم که جواب میدن، به عنوان مثال به آرپژیوی لا مینور نگاه کنین.

تکنیک سوییپ پیکینگ

می بینیم که 2 تا هَمِر آن و 2 تا پول آف اینجا داریم. الگو رو امتحان کنید. نمی خواد نگران این موضوع باشین که چطور اون رو پیک کنم. وقتی که با الگو احساس راحتی کردین، می تونیم با تمرکز روی دست پیک کننده کمی سرعت شتاب دهنده رو بالا ببریم.

حرکات دست پیک کننده

تکنیک سوییپ پیکینگ

توی عکس بالا می تونید ببینید که موقع تکنیک سوییپ پیکینگ، پیک رو توی زاویه ای نگه میداریم که بهش اجازه میده تا بجای گیر کردن توی تارها روی اون ها در جریان باشه. بعلاوه، خیلی توی تارها نمیریم و باید به اندازه کافی پیک توی دستتون خوب جا گرفته باشه که به توی حرکت رو به پایین به دستتون اجازه بده هر تار رو به ارتعاش در بیارید. الان زاویه معکوس رو میبیند که برای حرکت عقب گرد در هماهنگی توازن با آرپژیو توصیه میشه.

تکنیک سوییپ پیکینگ

تمییز نگهش دارید

یکی سخت ترین کارها ، مخصوصا زمانی که گِین آمپلی فایر رو بالا بردین اینه که این صدا رو تمییز و دقیق نگه دارید. خیلی از نوازنده ها با این قضیه درگیر هستن. قضیه اینِ که تو بحث سرعت قبل از اینکه راه رفتن یاد بگیریم ، می خوایم بدویم.

نسبت 20/80

تو تله نیافتین، نسبت تمرینتون اینجوری باشه که حداقل 80 درصد از تلاش های شما توی تِمپویی باشه که می تونید تکنیک سوییپ پیکینگ رو توی اون تمییز نگه دارید، اون 20 درصد مابقی می تونه به هم ریخته کثیف باشه البته نباید اجازه بدین که به عادت تبدیل بشه. با این حال اون 20 درصد اهمیت زیادی داره، این قسمت از تمرینه که به مغزتون میگه  “می خوام اینجا باشم … من رو به اینجا برسون”. اون بخش 80 درصدی بهتون یه سکوی پرتاپ میده تا هر بار خودتون رو کمی به جلو تر پیش ببرید.

یه پارامتر دیگه توی تمییز نگه داشتن صدا میوت کردن یا بیصدا کردن هستش. وقتی در مورد میوت کردن صحبت میکنیم، اکتر نوازنده های به فکر پالم میوت میوفتن. پالم میوت (اگه ندونین) یه تکنیکه که توش از کناره گوشتی کف دست پیک کننده برای میوت کردن تارها استفاده میکنه. مثل کاراته باز ها که با کناره دست آجر میشکنن! روی بقیه دستی که روی پُل قرار میگیره تاثیر میزارن، با یسری جا نمایی در حد میلیمتر بهتون اجازه مید تا در حال سوییپ پیک کردن تارها رو میوت کنین. اگه این مفهوم براتون خیلی جدیده، می تونید این تمرین رو انجام بدین.

میوت کردن تارها

تکنیک سوییپ پیکینگ، پالم میوت

توی تکنیک سوییپ پیکینگ دستتون رو مثل تصویر قرار بدین، می بینید که کف دست به سختی تارها رو لمس میکنه و رزونانس تارها رو میرا میکنه. اگه با این سطح از پالم میوت به تارها ضربه بزنین، بجای نُتی که بخونه، بیشتر صدای ضربه ای و پرکاسیو میده، این یه چیز طبیعی هستش، اما الان یه چیزی می خوایم که یکم کمتر میوت باشه، سعی کنید کمی از فشار دستتون کم کنید. شکل آرپژیو رو اجرا کنین و هر بار یکم فشار بیشتری اعمال کنید تا بتونید به تعادل بین شنیدن نُت ها به صورت انفرادی و حذف نویزهای نا خواسته برسید، برای رسیدن به این نکته دست فرِت کننده بهتون کمک میکنه، جدای از هَمِر آن و پول آف ، دست نباید زیاد روی نُت هایی که فرِت میشن بمونه. سریع و دقیق بودن بهتون کمک میکنه تا سطح نویز رو تحت کنترل داشته باشین.

رام کردن نویز

آخرین نکته در اجرا با دیستورشِن اینه که … اگه میخواین توی کنترل کردن نویز بهتر بشین، نیازه تا با نویز اجرا کنین ! اینکه فقط یاد بگیرین تا تکنیک سوییپ پیکینگ رو یه تُن تمییز اجرا کنین بهتون کمک نمیکنه تا بتونید اون اضافه نویزی که توسط پدال ها و آمپلی فایر تولید میشه رو کنترل کنید، پس یادتون باشه همونجوری کنین که می خواین تو جمع اجرا تمرین کنید. لزوما به معنی سطوح صدای بالا نیست، داریم در مورد گِین و دیستورشِن صحبت میکنیم. گرفتین چی گفتم؟ عالی! اینم یه تمرین کوچیک برای اینکه تو انجام اینکار استاد بشین. فقط یه اخطار، اینکه این تکنیک رو بلد باشین، موهای بلند ، شلوار لاستیکی و لگد پروندن موقع اجرای سولو رو توجیح نمیکنه، اوکی؟

 

تمرین تکنیک سوییپ پیکینگ

 

 

اشتراک ویژه محصولات

 

اشتراک ویژه گیتار
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن