آموزش گیتاربلوز گیتارتکنیکعضویت ویژهگیتار ریتملید گیتار

تکنیک اِسلاید در گیتار، پنج گام اساسی

نکات اساسی در تکنیک اِسلاید

پنج گام اساسی در تکنیک اِسلاید در گیتار

مقدمه
تکنیک اِسلاید در گیتار یه تکنیک جالبه که در سبک های زیادی از جمله بلوز استفاده میشه. این یه تکنیکه سیال، قابل بروز هستش که یه یه کارت برنده دیگه به اجراتون اضافه میکنه.
در ابتدا می تونه کمی چالش برانگیز باشه. عموما بخاطر یسری کارهای عمومی هستش که باید متفاوت از حالت اجرای معمولی انجام بشه و اگه درست انجامش ندین، جواب نمیده. توی درس اِسلاید از آموزش گیتار می خوایم به پنج بخش اساسی از تکنیک اِسلاید در گیتار اشاره کنیم و ببینیم که چطور صدای اجرای شما رو از صدای اجرای عادی شما متفاوت میکنه.

۱٫ کدوم انگشت اِسلاید رو اجرا کنه؟

تکنیک اِسلاید در گیتار انگشت اِسلاید کننده
تکنیک اِسلاید در گیتار انگشت اِسلاید کننده

پاسخ کوتاه به این سوال این میشه که با انگشت سوم (انگشت حلقه) اجراش کنید.اصولا، اگه با انگشت دوم (انگشت میانی) اجراش کنید، بهتون کمک میکنه تا کنترل زیادی روی تکنیک پیدا کنید، و اجراش با انگشت چهارم (انگشت کوچیکه) به این معنیه که می تونید به بالای گستار دسترسی پیدا کنید ( مخصوصا روی گیتار آکوستیک) و انگشتای آزاد زیادی پشت اِسلاید داشته باشین که همراه با اِسلاید به اجرای نُت های دیگه بهتون کمک میکنه.
اینکه با انگشت سومتون اجراش کنین مزیت حد فاصل، بین مزیت های اشاره شده در سایر انگشت ها داره، این انگشت قدرتمنده، و توی بحث کنترل انگشت های ۱ و ۲ رو آزاد میزاره تا به صورت معمولی نُت ها رو اجرا کنن، می تونه به بالای گردن دسترسی داشتته باشه و بین انگشت های ۲ و ۴ و می تونه مستقیم و با ثبات نگه داشته بشه.
البته این انگشت رو پیشنهاد میدیم و هر کسی انتخاب خودش رو داره، اگه احساس کردین که با یه انگشت دیگه خیلی راحت به هدفتون میرسید، به انتخابتون شک نکنید. اما سعی کنید از انگشت شماره ۳ شروع کنید ببینید به کجا میرسین.

۲٫ موقعیت انگشت های دست فرِت کن

تکنیک اِسلاید در گیتار، موقعیت انگشت
تکنیک اِسلاید در گیتار، موقعیت انگشت

احتمالا توی بحث اِسلاید این موضوع خیلی اشتباه جا میافته.
اِسلاید نباید در میانه فرِت باشه، بلکه باید در انتهای جلویی اون قرار بگیره. پس، برای نُت می در فرِت پنجم از تار B (تار دوم)، اِسلاید نباید در میانه فرِت پنجم قرار بگیره، بلکه باید روی خود فرِت بیاد، درست روبروی سیم فرِت که فرِت پنج و شش رو از هم جدا میکنه.
اگه با قرار دادن اِسلاید در میانه فرِت اجرا کنید، باعث میشه که نُت بِمُل بشه (از پیچ صحیح پایین تر باشه)، یعنی که صدای اجراتون از تیون خارج میشه، فقط در صورتی که اِسلاید رو جلوتر ببرید صداش درست میشه، دقیقا بیاد روی اون فرِتی که فرِت رو از فرِت بعدی جدا میکنه. اگه به تنهایی در حال اجرا باشین احتمالا متوجه این قضیه نمیشید، اما به محض اینکه روی یه چیز دیگه اجراش کنین سریع متوجه این قضیه میشین، از ابتدای تمرین تکنیک اِسلاید در گیتار باید حواستون به این قضیه باشه و به اجراتون اعمالش کنید.

۳٫ چقدر فشار اعمال کنیم؟

تکنیک اِسلاید در گیتار، اکشِن گیتار
تکنیک اِسلاید در گیتار، اکشِن گیتار

این سوال یه جواب کوتاه داره، جوابش اینه: به اندازه یه هارمونیک عادی
مقدار فشار مناسب زمانی اعمال میشه که اِسلاید در تماس با تارها قرار میگیره، اما تارها به صفحه انگشت گذاری فشار داده نشن. اگه تارها با صفحه انگشت گذاری تماس پیدا کنن، یه صدای وزوز توی اجراتون میپیچه که زیاد جالب نیست. تکنیک مناسب یه حالتی داره که آدم احساس میکنه اصن صفحه انگشت گذاری وجود نداره، یجوری اِسلاید رو به صورت معلق روی هوا حرکت بیدین که انگار صفحه انگشت گذاری وجود نداره.
یه حالت بخصوص بین اینه که اصن تارها رو به سمت صفحه انگشت گذاری فشار ندیم و یا انقد فشار بدیم که به صفحه بچسبه. در این حالت یه تکنیک اِسلاید در گیتار خوب اتفاق میافته. به همین خاطر خیلی از نوازنده های گیتار برای اجرای این تکنیک از گیتارهای با اکشِن (فاصله تار از صفحه انگشت گذاری) بالاتر استفاده میکنن تا بتونن فضاب بیشتری برای حالت اِسلاید ایده آل داشته باشن. اگه یه گیتار دست دوم جدای از گیتار اصلیتون داشته باشین، شاید بد نباشه تا اکشِن اون رو برای تمرین این تکنیک به طور دائم زیاد کنید.

۴٫ از کدوم تیونینگ استفاده کنیم؟

تکنیک اِسلاید در گیتار، تیونینگ
تکنیک اِسلاید در گیتار، تیونینگ

توی این زمینه گزینه های زیادی داریم، گیتاریست های اِسلاید عموما از تیونینک های باز استفاده میکنن – یعنی که تارها به طرزی تیون شدن که تارهای بار یه آکورد بسازن.دلیل انتخاب این نوع تیونینگ اینه که آکوردها بتونن با خود اِسلاید اجرا بشن، و لیک ها با حرکت بین تارها در یک فرِت مشابه تِرِبِل بیشتری داشته باشن. تیونینگ می باز، لا، رِ و سِل خیلی معمول هستن. شاید می باز (از می پایین به بالا یعنی می، سی، می، سِل دیِز سی، می) برای شروع بد نباشه.
همونطور که توی بخش قبلی که در مورد اعمال فشار و ایجاد یه اکشِن بالا صحبت کردیم، اگه یه گیتار دست دوم داشتیم که برای اِسلاید گذاشتینش کنار، بیاین و روی تیون می باز تیونش کنید و اون اکشِن رو تنظیم کنین، اونموقع هر وقت اراده کنین آماده اجرا هستین.
گرچه تیونینگ استاندارد بهترین گرینه برای اِسلاید نیست، باید زیاد تمرینش کنید. شاید بخواین یه اِسلاید سولو به یه آهنگ توی تیونینگ معمولی اضافه کنید، اونوقت باید بتونید که اِسلاید سولو رو توی تیونینگ معمولی هم انجام بدین. اینکار کمکتون میکنه تا لیک های جدید پیدا کنید و بتونید که متفاوت اجرا کنین، چون از تیونینگ های باز روشن تر هستش. بعلاوه، اگه بتونید فشار مناسب برای اجرای اِسلاید در گیتار توی گیتار اِستراتوکَستِر با اکشِن معمولی و تیونینگ استندارد رو پیدا کنید، اونوقت اجرای گیتاری که مخصوصا برای اِسلاید طراحی شده دیگه براتون کاری نداره و چالش محسوب نمیشه.

۵٫ میوت کردن تارِ باز

تکنیک اِسلاید در گیتار، میوت کردن تارِ باز
تکنیک اِسلاید در گیتار، میوت کردن تارِ باز

این بخش انتهایی از فرآیند تکنیک اِسلاید در گیتار هستش، اگه گیتار شما توی تیونینگ می باز باشه، اِسلاید روی انگشت سوم اجرا بشه، و اون بحث موقعیت اِسلاید روی فرِت و اینکه مقدار فشار مناسب رو پیدا کرده باشین تا به تار فشار بیاد اما صفحه انگشت گذار رو لمس نکنه. اگه هنوزم صداش خوب نبود، اونوقت احتمالا مشکل از میوت کردن باشه.
مطمئن بشین که انگشت سومتون با اِسلاید روی گردن حرکت کنه، انگشت های ۱و ۲ به طور مستقیم و موازی پشت اون میشینن و تارهای رو میرا میکنن، این چینش به انتخاب انگشت مجری اِسلاید توسط شما بستگی داره. این موضوع یعنی که شما فقط صدای نُتی رو می شنوین که اِسلاید روی اون قرار داره. اگه این کار رو انجام ندین، ممکنه که بقیه تارهای اطراف نُت اِسلاید به صدا در بیان، اینکار باعث میشه شفافیت از بین بره و صدای اجرای شما بهم ریخته بشه.
این پنج تا نکته رو از اول به تکنیک اِسلایدتون اضافه کنید و خیلی سریع موفق میشید که همه جای گردن اِسلاید انجام بدین، موفق باشید و از گیتار زدن لذت ببرید.

 در پایین یه نمونه از به کار گیری این تکنیک رو براتون آوردیم:

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن