آموزش گیتارتئوری موسیقیرایگان

چطور آهنگ بسازیم اصول و قواعد (مقاله همراه با ویدئو)

آموزش نوشتن آهنگ با گیتار

 اصول و قواعد اینکه چطور آهنگ بسازیم

چطور آهنگ بسازیم

چطور آهنگ بسازیم
چطور آهنگ بسازیم

 به مقاله چطور آهنگ بسازیم خوش اومدین. بیاین یه نگاهی به موضوع نحوه نوشتن آهنگ بندازیم. من به هیچ وجه یه آهنگ نویس نیستم، اما میتونم یه چند تا سرنخ بهتون بدم که بفمین موقع نوشتن آهنگ از چه آکوردهایی استفاده کنین. اگه بدونین که آکوردهای کلید مورد نظرتون چیا هستن، اینتخاب آکوردهاتون رو محدود میکنه و یه ساختار خوب برای نوشتن در اختیارتون میزاره.

توی مقاله چطور آهنگ بسازیم برای مثال بیاین از کلید می ماژور استفاده کنیم. نُت های گام ماژور به ترتیب زیر هستن: می، فا دیِز (#)، سِل دیِز (#)، لا، سی، دو دیِز (#) و رِ دیِز. هر نُت توی گام ماژور یه آکورد داره که اون رو همراهی میکنه. توی کلید های ماژور، نُت های مربوط به 1، 4 و پنج یه آکورد دارن که اون ها رو همراهی میکنه. توی کلید می ماژور نُت های 1، 4 و 5 به ترتیب می ، لا و سی میشن، حالا اگه این رو توی ذهنتون نگه دارید، اگه یه آهنگ توی کلید می بسازیم، گزینه های آکورد ماژور برای شما می ماژور، لا ماژور و سی ماژور خواهند بود.

توی کلید ماژور، نُـت های 2، 3 و 6 از گام ماژور، آکوردهای مینور همراه خودشون دارن. توی کلید می ماژور نُت های 2، 3 و 6 به ترتیب فا دیِز، سِل دیِز و دو دیِز هستن. الان موقع نوشتن آهنگ توی کلید می ماژور سه گزینه پایه برای آکورد مینور دارید. یعنی آکوردهای فا دیِز مینور، سِل دیِز مینور و دو دیِز مینور.

برای اینکه بتونین بگین نُت ها و آکورد ها تو یه کلید بخصوص چی هستن یه مقداری زمان و سخت کوشی نیاز دارید. توی چطور آهنگ بسازیم واقعا لازمه بدونین که توی کلید کدوم آکوردها ماژور هستن و کدوم کلید ها مینور هستن، باید علامت کلید رو بدونین.

توی اولین ویدئویی که در پایان درس چطور آهنگ بسازیم اومده، من از آکورد فا دیِز مینور شروع کردم و به سمت آکورد سی ماژور پیش رفتم، برای وِرس به طور رَندوم پین اون آکورد ها پیش رفتم. وِرسی که بدست اومد صدایی شبیه به آهنگ های پینک فلوید داشت. برای برای کُرس از آکوردهای سی ماژور و لا ماژور استفاده کردم. اینکار باعث شد که صداش کمی شبیه به آهنگ “Knocking on the door” بشه.

توی مقاله چطور آهنگ بسازیم انتخاب رندوم آکوردها برای کلید می تونه یه راه باحال برای رسیدن به ایده های متفاوت برای آهنگ های جدید توی باشه. کاری که الان باید انجام بدین اینه که یه چند تا کلید دیگه رو هم بگیرین و توانایی خودتون برای پیدا کردن آکوردهای اون کلید رو تست کنید.

یادتون باشه که که آکوردهای 1، 4 و 5 ماژور هستن و 2، 3 و 6 آکوردهای مینور محسوب میشن. الان نمی خواد که نگران آکورد 7 باشین، تو یه درس دیگه اون رو پوشش میدیم. کلیدهای سِل ماژور وو لا ماژور رو براتون می نویسم که مثال های بیشتری برای الگو گرفتن داشته باشین.

سِل ماژور

نُت های سِل ماژور به این شکل هستن: سِل، لا، سی، دو، رِ، می و فا دیِز(#). آکوردهای ماژور یعنی 1، 4 و 5 برای کلید سِل ماژور سِل، دو، رِ و آکوردهای مینور یعنی 2، 4 و 6 برای این کلید لا، سی و می قرار هستن.

لا ماژور

نُت های کلید لا ماژور از این قرارند: لا، سی، دو دیِز، رِ می فا دیِز و سِل دیِز. آکورد های ماژور یعنی 1، 4 و 5 برای این کلید لا، رِ ، می و آکوردهای مینور یعنی 2، 4 و 6 برای این کلید سی، دو دیِز و فا دیِز هستن.

چطور آهنگ بسازیم، آهنگ عاشقانه

در این قسمت از درس چطور آهنگ بسازیم می خوایم یه نگاهی به این موضوع بندازیم که چطور آهنگ عاشقانه بنویسیم. من زیاد تو حرف زدن خوب نیستم. اما یه چند تا ترفند یادتون میدم که در طول سال ها تجربیاتم بهشون دست پیدا کردم.

احساسات یک منبع بزرگ الهام هستن، هم احساسات شاد و هم احساسات غمگین. توی درس چطور آهنگ بسازیم می تونن موارد خوبی برای تحریک افکار و ابزاری برای نوشتن آهنگ باشن. به عنوان مثال توی ویدیویی که در پایان درس چطور آهنگ بسازیم اومده ، موقع نوشتنش با دوست دخترم به هم زده بودم، اونموقع توی دو سه روز تمام احساساتی که داشتم رو نوشتم. لیریک آهنگ فیلم هم از همونجا اومده. اگرچه توی فیلم طرف یه مقدار آبغوره میگیره ولی ایده کارش درسته.

سعی کنید که حواستون رو به تجربیات روزانتون بدین و از اونا برای ساختار آهنگتون استفاده کنین. دفعه بعد که یه اتفاق بد براتون افتاد بشینین و ببینین که چه احساسی دارین و ببینین که به کجا میرسین.

موزیکی که برای این آهنگ ویدئوی انتهای درس چطور آهنگ بسازیم استفاده شده رو یجورایی از یه موزیک دیگه که یجا شنیده بودم، بریدم. از یه احساس پایه برای اون آهنگ استفاده کردم و آکوردها رو به توالی که توی ذهنم ساخته بودم تغییر دادم. لازم نیست که موزیک پیچیده باشه، مخصصا اگه که می خواین شنونده روی متن آهنگ تمرکز کنه. بعضی وقتا بهترین آهنگ ها فقط چند تا آکورد با یه اِسترام پایه  توی خودشون دارن.

سعی کنید که یسری تجربیات زندگیتون رو بگیرید و بزاریدش توی موزیک. شاید نتیجه ای که بهش رسیدین خودتون رو هم متعجب کنه.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن