آموزش گیتارآموزش گیتار ریتمرایگان

آموزش ریتم نوازی گیتار (مقاله همراه با ویدئو)

آموزش ریتم نوازی گیتار

آموزش ریتم نوازی گیتار الگوهای اساسی اِسترام کردن

به درس  آموزش ریتم نوازی گیتار خوش اومدین! توی این درس از مجموعه آموزش ریتم گیتار، یسری از اساسی ترین الگوهای اِسترام کردن که هر نوازنده ریتم باید بدونه رو براتون شرح میدیم. این الگوهای اِسترام کردن پایه های بنای شما برای یاد گرفتن الگوهای اِسترام پیشرفته در آینده هستن. اگه بتونین اینا رو خوب یاد بگیرین. بعدا یاد گرفتن سایر الگوها ساده تر میشه.

 

essential-strumming-patterns

بعضی از این الگوها توی آموزش ریتم نوازی گیتار شاید به نظرتون ساده بیان ولی واقعا مهمه که همه این الگوها رو خوب یاد بگیرین، برای تمرین از همون قطعه آموزشی چند درس گذشته کمک میگیریم. قبلا از اینکه بریم سر الگوهای اِسترام کردن، می خوام که یه چند تا نکته اِسترام کردن رو با هم دوره کنیم.

اولین نکته این که ریلکس کنین، سعی کنید که استرس نداشته باشین و عضلاتتون رو سفت نکنیند، چون اینطوری اجراتون روان نمیشه و به راحتی خسته میشین. نکته دوم که بهتون میگم دقیقا مطابق با این پیش میره، نکته اینه که وقع اِسترام کردن مچتون رو قفل نکنین.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار، ریلکس نگه داشتن مچ به این معنیه که روان اجرا میکنید و به راحتی خسته نمیشید. و یه روش راحت برای فکر کردن بهش اینه که وانمود کنید یه چیزی به انگشتتون چسبیده و سعی دارید که از شرش خلاص بشین. اگه اون کار ر و انجام بدین یا حرکات من توی ویدیو رو ببینین، می بینید که هنوزم آرنج حرکت میکنه اما بیشتر حرکت از مچ میاد.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار، اولین الگوی اِسترام کردنی یاد میگیریم یه الگوی چنگ ساده هستش که از ضرب پایین استفاده میکنه. اگه تا حالا نُت های چنگ رو نشمرده باشین. سریع یادتون میدم که چطور انجامش بدین. معمولا تو یه آهنگ، پالس ها زیر دستی وجود دارن که می تونین باهاشون دست بزنین. توی ویدیو، یه چند تا نُت سیاه رو براتون میشمرم و بعدش اینکار رو برا نُت های چنگ انجام میدیم.

اساسا، کلید الگوی اِسترام کردن نُت های چنگ اینه که زمان و حرکت ضرب های پایینمون رو برابر نگه داریم، ممکنه یه الگوی ساده به نظر بیاد، اما جای خوبی برای شروع توسعه زمانبندی و حس گیتار هستش. برای بقیه الگوهای اِسترام کردن ، از یه آکورد سِل باز استفاده میکنم. ویدیو رو چک کنید تا من رو ببینین که چطور با استفاده از قطعه آموزشی الگوی چنگ رو یاد میدم.

الگوی اِسترام بعدی هم الگوی نُت های چنگ هستش، اما بجای فقط ضرب پایین، بین ضرب پایین و بالا تناوب میکنیم. خیلی از نوازند های تازه­­ کارتر  با ضرب بالا مشکل دارن، پس دو تا راهنمایی میکننم که بهتون کمک کرده باشم.

اولین راهنمایی اینکه وقتی از ضرب پایین استفاده میکنم، عموما به هر شش تار ضربه می زنم. وقتی از ضرب بالا استفاده میکنم، معمولا فقط به سه یا چهار تار بالایی ضرب می زنم، احساس نکنین که حتما باید با استفاده از ضرب بالا به هر شش تار ضربه بزنین.

راهنمایی دوم توی آموزش ریتم نوازی گیتار، اینکه توی ضرب بالا خیلی پیکتون به داخل تارها فرو نبرید، در غیر این صورت اینکه از توالی تارها ردش کنید کار مشکلی میشه، فقط به اندازه کافی باشه تا صدای تار توی ولومی برابر با ضرب پایین در بیاد.

اگه با شمارش ما توی ویدیو پیش بیاین، می بینید که روی شماره ها ضرب پایین استفاده میکنید و روی اَند ها از ضرب بالا استفاده میکنیم. می تونید ببینید که با قطعه آموزشی هم همین الگو رو اجرا میکنم.

الان بیاین این الگوی اِسترام کردن نُت های چنگ رو یه سطح دیگه بالا ببریم و یه مقدار اکسِنت به اون اضافه کنیم. توی آموزش ریتم نوازی گیتار،اینکه بتونید اکسِنت به این الگوهای اِسترام کردن اضافه کنید یه مهارت فوق العاده هستش. من همین الگوها رو یادتون میدم، اما ضرب های دوم و چهارم رو اکسِنت میکنم. که هر دوی اون ها ضرب پایین هستن. روی این ضرب ها، یکم بیشتر توی تارها میرید و اون اِسترام ها رو به روش اکسنت ضرب درامِر تاکید میکنین.میتونید ببینید و بشنوید که منظورم چیه منظورم اکسِنتیه که با قطعه آکوزشی به این الگو اضافه میکنم.

 استفاده کردن از اکسِنت تو یه الگوی کلاسیک مثل این یه راه عالی برای تنظیم کردن صدا با آهنگشه که دارید اجرا میکنید. اگه از برگه موزیک استفاده میکنین، اگه بالای تَبلِچِر علامت فِلِش یا پیکان داشت به این معنیه که اِسترام باید اَکسِنت بشه.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار، الگوی اِسترام کردن بعدی یه مقدار خاص تره، اما هنوزم بسته به الگوی اِسترام کردن نُت چنگ معمولیه. به این یکی میگم الگوی اِسترام پایین پایین بالا، و مفهوم تکنیک اِسترام مداوم رو وارد بازی میکنه. این تکنیک زمانیه که شما به حرکت اِسترام نُت پنگ ادامه میدین حتی اگه توی یکی از اِسترام هاتون خیلی با پیک وارد تارها بشین.

همینطور که می بینین توی ویدیو 11 انجامش میدم، تکنیک اِسترام کردن مداوم براتون واضح تر میشه، شمارش پایه برای الگو این طور پیش میره ، ” یک-دو اَند”. می بینید که دستم به ضرب نُت چنگ ادامه میده، اما توی اولین “اَند” با پیک به تارها ضربه نمی زنم.

اون الگوی اِسترام کردن پایین پایین بالای پایه هستش، که می تونین روی ضرب های یک و دو، و سه و چهار انجامش بدین. ترفندش اینه که به حرکت دست اِسترام کننده ادامه بدین حتی اگه داخل تارها هم نره. می تونید این الگوی اِسترام کردن با قطعه آموزشی رو توی ویدیو ببینین. اینکه یاد بگیرین چطور توی اِسترام نُت های نگ و دولا چنگ اِسترام جا بندازین یه مهارت مهمه.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار، آخرین الگوی اِسترام کردن ما اینه که بریم روی الگوی نُت دولا چنگ، اگه نمی دونین چطوری بشمریدشون، الان سریع براتون توضحش میدیم. نُت های دو لا چنگ چهار اِسترا با فاصله برابر برای هر ضرب هستن. راه شارش نُت ها اینطوریه : 1 ای اَند آ، 2 ای اَند آ، 3 ای اَند آ، 4 ای اَند آ و به همین ترتیب. برای چهار اِسترام موجود در هر ضرب چهار بخش داریم.

ممکنه براتون ساده به نظر بیاد، اما توی الگوی اِسترام کردن نُت های دولا چنگ کلی اِسترام دیگه هم وجود داره، پس اجازه ندین که پیک از دستتون در بره و دستاتون رو موقع اِسترام کردن سفت نکنین. آروم شروع کنید، و اگه نیاز داشتن، می تونید موقع کار کردن روی اِسترام از مترونوم و تِمپوی پایین تر استفاده کنید. اگه خواستین می تونید موقع اِسترام کردن اکسِنت هم اضافه کنین. ویدیو رو چک کنین تا ببینین که صداش چطوری میشه.

الان که این الگوهای پایه اِسترام کردن رو دیدیدن، مهمه که شروع کنین به استفاده از آکوردهای باز، آکوردهای پاور و آکوردهای بار با قطعه آموزشی تمرین کنید.

متشکر که تا اینجای مقاله رو خوندین. توی درس بعدی، با کار کردن روی زمانبندی و احساس یه نگاهی به جنبه های مختلفی از اجرای گیتار ریتم میندازیم. یه موضوع مهمه، مخصوصا اگه برنامه دارید که روزی کار ضبط یا لجرا با دیگران رو انجام بدین: توسعه زمانبندی و احساس.

آموزش ریتم نوازی گیتار توسعه زمانبندی و احساس

به این بخش از آموزش ریتم نوازی گیتار خوش اومدین! توی این قسمت می خوایم که به تمرکز روی اِسترام کردن ادامه بدیم و زمانیندی و احساس رو توسعه بدیم. این یه بخش حیاتی از موزیکین بودن هستش که توسعه اون اهمیت زیادی داره. اگه زمانبندی خوبی داشته باشین، مردم از گوش دادن و همراهی با شما لذت میبرن. اگه زمانبدیتون خوب نباشه، مردم اونقدی که باید لذت نمی برن و تازه حالشون هم گرفته میشه.

 

developing-timing-and-feel

توی آموزش ریتم نوازی گیتار یه المان کلیدی برای توسعه زمانبندی، تمرین با مترونوم هستش. می تونید از قطعاتی که اینجا آوردم هم استفاده کنید، اما مهمه که یه ضرب ثابت داشته باشین که کمکتون کنه رو زمان بمونین. بعضی وقتا نوازنده های گیتار متوجه نمیشن که مشکل زمانبندی دارن تا وقتی به موقعیت وارد میشن باعث خجالت کشیدنشون میشه، اجازه ندین این اتفاق براتون بیافته! روی زمانبندیتون کار کنین و بدستش بیارین.

می خوام یه تمرن عالی بهتون یاد بدم که باهاش زمانبندی و احساستون رو توسعه بدین و برای اجرا توی این تمرین اول باید ریز تقسیم ها رو خوب یاد بگیرید. منظورم از ریز تقسیم ها، نُت های سیاه، نُت های چنگ، تریوله های نُت های چنگ و نُت های دو لا چنگ هستش. برای این درس از قطعه آموزشی که 70 ضرب در دقیقه درام میکنه استفاده میکنیم. اگه می خواین بجاش از مترونوم استفاده کنید هم مشکلی نداره.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار این لوپ توی 4/4 هستش و می تونید مثل کاری که من توی ویدیو میکنم باهاش بشمرید. اون شماره ها، نُت های سیاه هستن که ضرب و پالس پایه هستن. می تونید همراه نُت های سیاه با ضرب پایین یا ضرب بالا و پایین متناوب اِسترام کنید. در هر حالت، اینکه بتونین ضرب رو همراهی کنید، اولین گام همراهی این تمرین و توسعه زمانبندی هستش.

آموزش ریتم نوازی: ریتم 4/4
آموزش ریتم نوازی: ریتم 4/4

به صدای ضرب درام گوش بدین، سعی کنید که به روی ضرب بودن قفل کنین، و همه اِسترام هاتون فاصله برابر از هم داشته باشن. ویدیو رو چک کنید تا نمونه اجرای من رو ببینین، بعدش روی اون انقدی تمرین کنین که با روی ضرب موندن احساس راحتی کنین. می تونید هم که یه مترونوم در بیارید تا قفل کردن رو ضرب در تِمپوهای مختلف رو تمرین کنید. یه راهنمایی اینکه حرکت دادن یه بخش دیگه از بدنتون، مثل حرکت دادن سر یا با پا به زمین ضربه زدن می تونن بهتون کمک کنن که روی زمان بمونین.

گام بعدی توی آموزش ریتم نوازی گیتار تمرین سوییچ کردن از نُت های سیاه به نُت های چنگ هستش. اگه با نُت های چنگ آشنا نیستین، اساسا دارید نُت های ساه رو میگیرید و مقدار اِسترامی که انجام میدین رو دوبل میکنید. نُت های سیاه اینطوری شمره میشن، ” 1 2 3 4 ” در حالی که نُت های چَنگ به صورت 1 اَند 2 اَند 3 اَند 4 اَند شمرده میشن که اِسترام کردن شما رو دوبل میکنه.

آموزش ریتم نوازی: ریتم نُت های سیاه
آموزش ریتم نوازی: ریتم نُت های سیاه

توی آموزش ریتم نوازی گیتار وقتی از نت های سیاه به به نُت های چَنگ انتقال انجام میدین این احتمال وجود داره که از ضرب عقب بیافتین یا ازش جلو بزنین.، پس مطمئن بشین که به ضرب گوش میدین. روی ضرب قفل کنین و مطمئن بشین که اِسترام ها به فاصله یکسان از هم قرار دارن.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار وقتی شروع به اجرای نُت های چَنگ میکنید، ضرب متناوب بالا و پایین توصیه میکنم چون اینطوری با ضرب موندن راحت تره. توی ویدیو، با یه اجرای یک مثال از نُت های سیاه شروع میکنم، به نُت هی چَنگ سوییچ میکنم، و برمیگردم به نُت های سیاه، همینطور که امتحانش میکنین، می تونین تا هر وقت که خواستین روی یه ریز تقسیم متوقف بشین.

اگه روی این تمرین تا ایجا با من پیش اومدین، دارین یه کار خوب انجام میدین. الان به قسمت سخت این تمرین میرسیم، تریوله های نُت های چنگ. تریوله های نت های چنگ، سه اِسترام با فاصله یکسان در یک ضرب هستن. اگه تا قبل از این تریوله رو نشمرده باشین، میتونه یکم براتون مشکل باشه. اینطوری شمره میشه ” 1 تریپ لِت 2 تریپ لِت 3 تریپ لِت 4 تریپ لِت” یعنی برای هر ضرب سه بخش وجود داره.

آموزش ریتم نوازی: ریتم تریویله
آموزش ریتم نوازی: ریتم تریویله

اگه با اجرای تریوله های نُت چَنگ مشکل دارین، می تونید یه مقدار زمان صرف کنید و مثل ویدیو آروم ضربه بزنین. یه چیز دیگه که باید حواستون بهش باشه اینکه سهوا دو نـُ بلند و یه نُت کوتاه اجرا نکنین، اِسترام هاتون رو با فاصله یکسان انجام بدین.

از اونجا که در هر ضرب سه اِسترام دارید؛ دقت کنید که روی ضرب اول با پایین بالا پایین شروع میکنین، ضرب بعدی میشه بالا پایین بالا. چون سه یه شماره ناجوره، ضرب یک روی ضرب پایین شروع میشه و ضرب بعدی با ضرب بالا شروع میشه.

بیاین این تریوله رو به تمرینمون اضافه کنیم. توی آموزش ریتم نوازی گیتار برای هر تعداد میزانی که خواستین توی نُتهای سیاه حرکت کنین، به نُـت های چَنگ سوییچ کنین، بعدش برید به تریوله های نُت چنگ. وقتی به تریوله ها سوییچ میکنین، احتمالا یه مقدار عقب موندن یا جلو افتادن خواهید داشت، اما برای شروع یه چیز طبیعیه چون تریوله ها تفاوت زیادی با سایر ریز تقسیم ها دارن. توی ویدیو، می تونید از مثالم ببینید که چه صدایی داره.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار آخرین ریز تقسیم این تمرین، نُت های دو لا چنگ هستش، و احتمالا حدس زدین که نُت های دو لا چنگ میشن ضرب هایی که به جهار اِسترام مساوی تقسیم شدن، نُت های دولا چنگ به این صورت شمرده میشن ” 1 ای اَند آ 2 ای اند آ 3 ای اند آ 4 ای اند آ” و برای هر ضرب بهمون چهار بخش مشخص میده.

آموزش ریتم نوازی: ریتم دو لا چنگ
آموزش ریتم نوازی: ریتم دو لا چنگ

دوباره، اگه اول کار اجراش براتون سخته، فقط سعی کنید که مثل من باهاش آروم ضربه بزنین. وقتی که با این نُت های دولا چنگ احساس راحتی کردین، می خوایم که به تمرین اضافشون کنیم، توی نُت های سیاه، نُت های چنگ، نُت های چنگ تریوله، نُت های دولا چنگ اجرا کنین و بعدش روی مسیر برگشت به نُت های سیاه کار کنید. یادتون باشه که حرکت دادن سر یا با ضربه آروم زدن کمکتون میکنه که توی زمان بمونین. ویدیو رو برای دین اجرای نمومه نُت های دولا چنگ چک کنید.

هدف این مقاله و ویدئو ها اینه که کمکتون کنه تا از ضرب آگاه باشین و بتونین در لحظه بین ریز تقسیم ها سوییچ کنین، این کار ریتم شما رو جلا میده و شما از خیلی ازدیگر  نوازنده های گیتار متمایز میکنه.

می دونم که اطلاعات زیای بود، پس احساس نکنین که باید همشون رو یه دفعه تو همین ویدیو یاد بگیرین. می تونید که فقط با نُت های سیاه و نت های چنگ شروع کنین و بعد از اینکه باهاش احساس راحتی کردین برید سر وقت نُت های چنگ تریوله، بعد از اینکه با نُت های چنگ تریل احساس راحتی کردین برید به نُت های دو لا چنگ.

نکات اِسترام کردن دینامیک

به این قسمت از آموزش ریتم نوازی گیتار خوش اومدین! توی این درس، یه چند تا نکته برای تزیین اِسترام کردن بهتون میگم. اجرای الگوی اِسترام کردنی که توی بخش قبلی یاد گرفتیم، الگوهای اساسی اِسترام کردن، عالیه اما بعضی وقتام کسل کننده میشن.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار یه کاری که برای تغییرشون می تونین انجام بدین اینه که فقط به به نُت بِیس ضربه بزنین. یه راهنمای کلی برای اینکه شروع کنید این که به پایین ترین نت پایه هر آکوردی که دارین میسازین ضربه بزنین. بجای اینکه برای اولین پایین از الگوی پایین پایین بالا به کل آکورد سِل ضربه بزنین، می تونید که فقط به نُـ سِل پایین روی فرِت سوم از تار ششم ضربه بزنین و بعدش الگوی اِسترام کردن رو به طور نرمال تموم کنید.

 

اولش می تونه کمی مشکل باشه تا دقتون به اندازه کافی خوب بشه که بتونین به اولین نـُ پایه ضربه بزنین. سعی کنید که تو این مورد به تار ششم نگاه کنید و با دقت و به طور مداوم بهش ضربه بزنین. وقتی که این رو یاد گرفتین، می تونید بقیه الگوی اِسترا کردن رو بندازید داخل بازی.

می تونید این نکته رو با همه آکوردهاتون امتحان کنید. به عنوان مثال، بجای اینکه که آکورد دو باز رو اِسترام کنین، می تونید که فقط پایین ترین نُت بِیس یا پایه دو که روی فرِت سوم از تار A قرار داره رو اِسترام کنین. همه چیزی که باید به یاد بیارین اینه که پایین ترین نُت پایه باید نُت بِیس شما باشه. بعذ از اینکه با ضربه به نُت بِیس احساس راحتی کردین، میتونید نُت های بیشتری رو اضافه کنین.

همون ایده می تونه موقع اجرای آکوردهای بار هم اعمال بشه. توی آموزش ریتم نوازی گیتار اگه داشتین آکورد بار لا اجرا میکردین، فقط به ضربه زدن به پایین ترین نُت پایه آکورد عادت کنین. برید سر وقت تمام آکوردهایی که توی مجموعه شروع سریع گیتار ریتم یاد گرفتین و این ایده رو روی اون ها اعمال کنین. ممکنه توسعه دادنش و اینکه پیکینگ رو درست انجام بدین کمی زمان ببره، اما عیبی نداره. ویدیو رو چک کنین تا ببینین که صدای یه تسلسل 1 4 5 با استفاده از این ایده چطور میشه.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار تکنیک بعدی که به اِسترام کردنتون زندگی میده، تکنیک اِسترام بیصدا هستش، راحتره که بهتون نشونش بدم تا که بخوام توصیفش کنم، پس یه نگاهی به ویدیو بندازین تا اِسترام های میوت رو ببینین.

اساسا یه اِسترام میوت یعنی که دارم با پایین آرودن بخش گوشتی دست اِسترام کننده توی یه اِسترام بخصوص تارها رو بیصدا میکنم. استفاده از دستم برای بیصدا کردن تارها موقع اِسترام کردن یه صدای ضربه ای میده. ایده پشت این تکنیک اینه که صدایی مثل درام اِسنِر بده.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار اگه دارید 4/4 اجرا میکنین، اضافه کردن اِسترام بیصدا روی ضرب های دو و چهار یه صدای ضربه ای عالی بهتون میده. تقریبا صداش اینطوریه که انگار درامِر داره باهاتون اجرا میکنه. توی ویدیو، یه مثال با اِسترام پایین پایی نبالا اجرا میکنم، استفاده از اِسترام بیصدا روی ضرب های دو و چهار، اِسترام بیصدای شما همیشه مجبور نیست که روی ضرب دو و چهار باشه. اما تا جایی که با آهنگی که اجرا میکنین هماهنگ باشه می تونه هر ضربی که شما دوست دارین باشه.

وقتی که این تکنیک اِسترام کردن بیصدا رو یاد میگیرین، می تونید اون رو با تکنیک نُت بِیس تک ترکیبش کنید. بیاین برای الگوی پایین پایین بالا رو بگیریم و هر دو تکنیک رو بهش اعمال کنیم، می تونید برای یک به نُت بِیس تکی ضربه بزنین، برای دو یه اِسترام بیصدا داشته باشین و بعدش یه ضرب بالا یه ضر بالای کامل میشه.

توی آموزش ریتم نوازی گیتار این یه ایدست که می تونین ازش استفاده کنید، اما مجبور نیستین که هر بار که اجرا میکنین ازش استفاده کنید. می تونید از این الگو روی ضرب های یک و دو استفاده کنید و بعدش از الگوی اِسترام کردن معمولیتون روی ضرب های سوم و چهارم استفاده کنید تا یه الگوی اِسترام کردن جدید بسارین.

قطعه آموزشی این درس رو بیرون بیارید و روی یاد گرفتن این دو تا تکنیک جدید کارکنین. اگه مجبور بورید که توی کل این فرآیند از یه آکورد استفاده کنید هیچ عیبی نداره. وقتی که با این دو تا تکنیک احساس راحتی کردین، اونوقت می تونید یسری تغییر آکورد هم اضافه کنید. یه نگاهی به مثال من که از قطعه آموزشی استفاده میکنم بندازید.

 

اشتراک ویژه محصولات

common-chord-progressions

اشتراک ویژه گیتار

 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن