آموزش گیتار ریتماجزای گیتارتکنیکتنظیم و نگهداریرایگان

چطور صدای گیتارم رو بهبود بدم؟

چطور صدای گیتارم رو بهبود بدم؟

به نظر میاد که بهبود صدای گیتار یه فرآیند صحیح و خطا باشه- اینجا ۵ تا نکته برای حذف برخی از خطاها میگیم …

برای خیلی از نوازنده ها جستجو برای صدای گیتار مثل شکستن شاخ غول می مونه. با اینکه می دونید دقیقا دنبال چه صدایی هستین، بعضی وقتا می تونه از دسترس شما خارج باشه. یا، وقتی که گیتار و آمپلی فایر خودتون رو پیدا کردین، و سعی دارید که صدای بی نقصی که می خواین رو ازش استخراج کنین، نتیجه به خواسته شما نزدیک میشه، اما یجورایی اون چیزی که می خواین نیست … بعضی وقتا زیادی کدر میشه، یا که خیلی نازک میشه، خلاصه چیزی که می خواین نیست.

نظرتون درباره دستیابی به یه صدای بی نقص چیه؟ خب، مثل هر چیز دیگه ای، می تونه به زمان و صبر نیاز داشته باشه. با اینحال، یسری نکته وجود داره تا بهتون کمک کنه تا دچار اشتباهات معمول نشید …

 

  1. سعی کنید تا صدا رو تمییز (یا تمییزتر) نگه دارید …

یکی معمول ترین اشتباهاتی که گیتارها در دستیابی به صدای بی نقص به اون دچار میشن، استفاده بیش از حد از اُوِر درایو هستش. وقتی که برای الهام گرفتن به یه قطعه از هنرمند محبوبتون گوش میدین که خیلی حرفه ای ضبط شده. به راحتی میشه متوجه شد که قطعات گیتار از چیزی که توی واقعیت هستن دیستورشِن بیشتری دارن.

شاید به این خاطر باشه که از لایه های مختلف اجرای گیتار ساخته شده و در نتیجه به نظر قدرتمند و ضخیم به نظر میاد، یا که شاید تمایل طبیعی گیتاریست ها باشه که گِین رو بالا ببرن- کی می دونه.

اگه که به دقت به قطعه گوش بدین، اغلب متوجه میشین که صدای گیتار اونقدری که فکر میکنید دیستورت نیست. به قطعات جیمی هِندریکس یا جیمی رِیج گوش بدین و منظورم رو متوجه میشین. حتی صدای اجرای ماستادُن هم از چیزی که فکر میکنین دیستورت کم تری داره. سعی کنید تا از ورودی گِین کمتری استفاده کنین یا حداقل درجه گِین رو کم کنید …

 

  1. از وسایل درستی استفاده کنید

با اینکه من خودم طرفدار این جمله هستم که باید بتونید با هر وسیله ای که دستتون میاد باید درست اجرا کنید. نمیشه کتمان کرد که همیشه المان تجهیزات مناسب، روی صدا تاثیر زیادی داره. به عنوان مثال، اگه می خواین صدای اجراتون شبیه به پَنتِرا باشه، استفاده از فِندِر تِلِکَستِر تک کُیل استاندارد کار رو براتون ساده نمیکنه (صدای پیکاپ خیلی نازک و روشن هستش). برای این نوع صداهای جمجمه خرد کن، استفاده از هامباکِر با قدرت بالا وسیله مناسبی محسوب میشه …

این داستان برای آمپلی فایِر ها هم صادق هستش، اینجوری که بعضی از آمپلی فایر ها برای بعضی از سبک های موزیک خیلی مناسب تر هستنو در شرایط اجرای زنده، داشتن آمپلی با سایز و قدرت مناسب یه امر حیاتیه.

تو یسری شرایط استفاده از آمپلی های کوچیک خیلی بهتره. ممکنه اون تاثیری که باید رو نزارن، اما یه مهندس خوب این چیزا رو مدیریت میکنه، یعنی دستیابی به صدای بی نقص و سطح بی نقص رو ممکن میکنه، افراد گروه هم ازتون متشکر میشن …

 

اشتراک ویژه محصولات
  1. از ولوم کنترل استفاده کنید

بنا به دلایلی بعضی از گیتاریست ها بیزارن که از ولوم کنترلی که روی گیتارِ استفاده کنن. بیشتر مشتاق هستن که از تُن کنترل رو بچرخونن، به ولوم دست نمیزنن.

اگر به دنبال یه صدای اُوِر درایو و دیستورت هستین، می تونین برای اعمال مقدار مناسب درایو از گیتار، از ولوم استفاده کنید و پایین آوردن ولوم این اثر رو داره که برخی از فرکانس های بالا رو هم عقب بکشه.

بعضی از نوازنده موقع اجرا ولوم کنترل رو تنظیم میکنن تا محدوده وسیع تری از تُن و دینامیک ها رو به وجود بیارن، اما با تاثیرش به نظر میرسه که صدای گیتار یکسانی داشته باشن. اگه تابحال برای دستیابی به صدایی مثل جِف بِک درگیر شده باشید، تنظیمات حین اجرا می تونه دلیل درگیری شما باشه …

 

اشتراک ویژه گیتار
  1. تارها، و تنظیمات

تارها هم تا حدی می تونن مشابه با گیتارها و آمپلی ها باشن. اگه برگردیم به مثال پَنتِرا، اگه بدنبال آکوردهای قدرتمند و ضخیم هستین، تارهای خیلی لایت بهتون کمک نمیکنن، مخصوصا اگه بدنبال دراپ تیون باشین. تو این سِناریو، تارهای سنگین تر راه حل شما هستن.

یه مثال دیگه، اگه بدنبال اون صدای جازیِ ضربه ای و شمرده هستین، شاید لازم باشه تا تارهای فلَت ووند رو در نظر بگیرید. اگر چه باید توجه بشه که این مدل تارها ساستِِن مشابه با تارهای ووند معمولی رو ندارن. برندهایی مثل D’Addario و Ernie Ball محدوده همه ذائقه ها و نیازمندی ها رو پوش میدن.

لازم به گفتن نیست که تنظیمات گیتار هم به همین اندازه اهمیت داره. تارهای شما باید بتونن موقع اجرای سبک انتخابی شما به آزادی ارتعاش کنن. اگر امیدوارید که آ:وردهای قدرت بالای زیادی اجرا کنین، اونوقت اجرای با اکشِن پایین باعث میشه تا سیم های گیتار وز وز کنن.

سعی کنید که کارها رو کنترل شده نگه دارید، و قبول کنید که اگه می خواین واقعا به سختی به تارها ضربه بزنین، شاید لازم باشه تا کمی روی تنظیمات گیتارتون تجدید نظر کنین …

 

  1. به کابل اجازه ندین که صدای گیتارتون رو خفه کنه …

کابل ها می تونن تاثیر خیلی شدیدی روی صدای شما بزارن. بعضی وقتا استفاده از کابل های بد اینطوری توصیف میشه که بخوای تو قیف شیر موز بخوری. از بعضی جهات این جمله عین حقیقته- چرا وقت و تلاش زیادی صرف کنین تا همه چیز رو درست کنین اما همه تلاشتون رو در اولین گام از بین ببرید. منظورمون اتصالات گیتار شما با آمپلی فایر هستش.

یه مثال بهتر اینه که بگیم بخوایم از لیوان در بسته شیر موز بخوریم، لیوانی که فقط یه سوراخ کوچیک برای عبور نوشیدنی توش داره. این اتفاق برای این میافته که کابل بد صدای شما رو محدود میکنه، محدوده دینامیک و محدوده فراکانسی رو محدود میکنه و ممکنه حتی نویز های نا خواسته رو به اجراتون اضافه کنه.

پس، از یه کابل خوب استفاده کنین، البته، استفاده از افکت های مناسب، و نوع گیتار تاثیر زیادی روی دستیابی به صدای بی نقص میزاره. استفاده از چیزایی که در قسمت های بالا بهتون گفتیم باید شما رو توی مسیر درست قرار داده باشه

متشکر که تو این مقاله با ما همراه بودین، ما رو از نظرات خودتون مطلع کنین.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن