آموزش گیتاربلوز گیتارتکنیکرایگان

فرِیز کردن و ابراز احساس (مقاله همراه با ویدئو)

تکنیک ابراز احساس در بلوز

فرِیز کردن و ابراز احساس

فرِِیز کردن و ابراز احساس در بلوز
فرِِیز کردن و ابراز احساس در بلوز

به مقاله فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز در آموزش گیتار بلوز خوش اومدین. تا الان برای گیتار لید بلوز شما، در مورد گام بلوز، جای نُت­های پایه و چگونگی انتخاب نُت ها توی گام بلوز برای جا شدن توی آکوردهای تسلسل بلوز 12 میزان حرف میزدیم.

 

توی درس فرِِیز کردن و ابراز احساس در بلوز ، داریم در مورد احساسات و استایل صحبت می کنیم. ما به تکنیک هایی مثل فرِیز کردن، بِند کردن، ویبراتو، و اِسلاید کردن می پردازیم. این المان ها می تونن یه سطح جدید از ابراز احساسات رو به اجراتون اضافه کنن. یکی کی بهشون نگاه میکنیم و بهتون نشون میدم که چطوری به سُلُ های بلوزتو اعمالش کنین.

فرِیز کردن و ابراز احساس، فرِیز کردن

اولین المانی که توی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز سراغش میریم فرِیز کردنه، که همیشه باعث میشه به خواننده های بلوز و تِم های صدا کردن و پاسخ دادن فکر کنم. وقتی که سُلُ بلوز رو اجرا میکنیم، نمی خواین صداش یطور ی باشه که انگار دارین یه نفره شکل گام رو اجرا میکنین. بجاش، دوست دارم که خواننده های بلوز فکر کنم. اگر به موزیک بلوز زیادی گوش نداده باشین، توصیه میکنم که به یسری خواننده بلوز گوش بدین و به فرِیز کرنشون گوش بدین. وقتی که می خونن، در کل می تونین بگین که انگار یه چیزی برای گفتن دارن و می خوان یه حرفی بزنن.

توی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، بعضی وقتا شما هم باید اینطوری در مورد سولو هاتون فکر کنید. این می تونه دست در دست تِم های تکرار شونده باشه. اگه یه بلوز سُلُ رو با گفتن تِم شروع کنم، برای چند ضرب توقف میکنم و دوباره تِم رو بیان میکنم. اینکار فرِیز کردن من رو میشکنه و اون رو طبیعی تر میکنه، و سُلُ کردن مستحکم تر میکنه.

برای لیکی که به عنوان مثال توی ویدئو اجرا کردم، می تونم اجراش کنم، چند ضرب یا میزان توقف کنم و بعد دوباره برای اجراش کنم. البته ، همیشه هم می تونم که یکم متفاوت اجراش کنم. دفعه بعدی که قطعه آموزشی رو بیرون آوردین، توی فرِِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، به فرِیز ها و تِم های تکرار شونده فکر کنید. توی لیدها، سعی کنید فرِیزتون رو خرد کنین تا صداش رو شبیه به صدای خواننده کنین و بعدش یه تِم داشته باشین که بهش میگین صدا زدن و پاسخ دریافت کردن.

فرِیز کردن و ابراز احساس، بِند کردن

بعدش بیاین در مورد بِند کردن حرف بزنیم. بِند کردن توی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، می تونه بخشی از خود ابرازی و صدا باشه، و اون یه صداست که توی بلوز انتظارش رو داریم. اون صدای زنگ داراز بِند کردن بخش نرمال موزیک بلوز هستش. بِند کردن می تونه توی بِند های نیم پرده، بِند های تمام پرده یا بیشتر باشه. نکته مهم اینه که بدونین بِند کردن یه ابزار برای بلوزی کردن صدای موزیک شما هستش.

توی ویدوی پایین از فرِِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، یه چند تا بِند دارم که بِند ها رو بکار میگیره. اولین لیک به سختی روی نُت پایه آکورد 1 تاکید میکنه، پس نُت می. انگشت سومتون رو بزارید روی فرِت سوم از تار B و اون نُت رِ رو به اندازه یه پرده بِند کنید تا یه می، بشه. تار E بالای باز رو اجرا کنید. واقعا، به سه نُـ مختلف می توی لیک ضربه می زنیم.

یه نکته موقع یه پرده بِند کردن این که از هر تعداد انگشت که می تونین برای کمک به بِند استفاده کنید. اینکار فشار روی انگشت اصلی که باهاش بِند میکنید رو کم میکنه.

لیک بعدی که توی ویدیوی پایین فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، براتون دارم از 4 چهار شروع میشه و به 5 بِند میشه، که اساسا یه نیم پرده بِند کردن هستش. فرِت دوم از تار G رو یه پرده بِند کنید و بزارید برگرده پایین و بعدش تار G باز رو اجرا کنید. بیاین پایین به فرِت دوم از تار A، تار D باز رو اجرا کنید و بعدش با نُت پایه از آکورد 1 روی فرِت دوم از تار D تمومش کنید. این لیک هم واقعا روی آکورد 1 تاکید میکنه.

یه نکته دیگه برای بِند کردن این که بِند هاتون رو دوبار چک کنید. اگه دارید نیم پرده بِند میکنید، صدای نُت رو در برابر یه نُت فرِت شده که یه فرِت بالاتر هستش مقایسه کنین. همیشه ایده خوبیه که بِند هاتون رو دوبار چک کنین.

فرِیز کردن و ابراز احساس، ویبراتو

المان بعدی که توی مقاله فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، میریم سروقتش، ویبراتو هستش. که یه ابزار برای ابراز احساسات هستش و به سُلُ شما صدای خاص به خودش رو میده. در سطح پایه، ویبراتو یه نُت رو بِند میکنه و اون رو رها میکنه، این کار رو بارها انجام میده. دو المان مختلف برای تنظیم کردن ویبراتو وجود داره که باهاش بهتر بتونین احساسات و احوال خودتون رو از طریق سُلُ های بلوز انتقال بدین.

اولین المان سرعت ویبراتو هستش. می تونه سریع یا آهسته باشه، توی ویدیوی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، می بینید که صدای متفاوتی دارن. انتخاب سرعت ویبراتو خیلی ساده فقط به این بستگی داره که اون لحظه چه چیزی رو می خواین انتقال بدین. روی ویبراتون تند و آهسته کار کنید، تا موقع که به اون مهارت ها نیاز داشتین دم دستتون باشه.

دومین المان ویبراتو، عرض ویبراتوی شماست. می تونید یه ویبراتوی سطحی داشته باشین که به سختی قبل توجه هستش، یا اینکه یه ویبراتوی عریض داشته باشین که خیلی قابل توجه میشه. با هر دوشون آزمایش کنید، ببینید به چی می تونید برسین و با ویبراتو یه صدای منحصر به فرد خودتون رو توسعه بدین.

فرِیز کردن و ابراز احساس، اِسلاید کردن

اِسلاید کردن هم یه المان اِستالیک دیگه هستش که می تونه یه طعم متفاوت به اجرای گیتارتون اضافه کنه. اِسلاید کردن از یه نُت شروع میشه و با یه حرکت اون رو به بالا یا پایین صفحه انگشت گذاری حرکت میده.توی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز بسته به اینکه روی چه نُتی شروع کنید و به چه نُتی اِسلاید میکنید، می تونه تاثیر زیادی داشته باشه. اِسلاید کردن می تونه یه صدای بلوزی ، یا حتی جازی به اجراتون اضافه کنه.

توی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، برای اینکه توی اِسلاید کردن کمکتون کنیم، دو تا لیک بلوز متفاوت بهتون نشون میدم که به صداهای متفاوتی میرسن. یه لیک به نُت 5 بِمُل اِسلاید میکنه و اون یکی از 3 بِمُل به یه سه معمولی اِسلاید میکنه.

روی صفحه توی ویدیوی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، می تونید تَبلِچِر برای اولین لیک رو ببینید، و با علامت اِسلَش کنار 3 بیان میشه. به این معنیه که میرید بالا به به فرِت سوم از تار G اِسلاید میکنید، و شما این کار رو از پایین روی فرِت دوم شروع میشه. تار G با رو اجرا کنید، بعدش فرِت دوم از تار G. از اونجا، تار D باز رو اجرا کنید، بعدش فرِت دوم. دوباره تار G باز رو اجرا کنید، مکث کنید و  بعدش با فرِت دوم از تار D تموم کنید، که نُت پایه از آکورد 1 هستش.

اون لیک رو تمرین کنید، و کمی زمان بزارید و به نُت 5 بِمُل از بالا و پایین اِسلاید کنین. اِسلاید کردن به نُت 5 بِمُل می تونه یه صدای بلوزی به اجراتون اضافه کنه.

لیک دومی که توی ویدئوی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، داریم بهتون نشون میده که چطور می تونین از 3 بِمُل از گام بلوز به یه 3 ماژور معمولی به بالا اِسلاید کنین. دوباره، یه تَبلِچِر روی صفحه داریم که می تونین بهش نگاه کنید. از روی فرِت سوم از تار E بالا شروع کنید و به اون فرِت چهارم به بالا اِسلاید کنید، و بعدش تار E باز رو اجرا کنید. فرِت سوم از تار E بالا رو اجرا کنید و دوباره تار E بالا. تو مرحله بعد، تار B باز رو اجرا کنید، بعدش فرِت سوم از از تار B. دوباره تار E باز رو اجرا کنین، و با فرِت دوم از تار D  که نُت پایه آکورد 1 میشه، تموم کنین.

با این ایده های اِسلاید کردن اجرا کنید. سعی کنیدبه 5 بِمُل رو به بالا و پایین اِسلاید کنین و ببینین به چی میرسین.

توی فرِیز کردن و ابراز احساس در بلوز، اینا یه چند تا ابزار واقع گرایانه هستن که می تونید برای بهتر ابراز کردن خودتون موقع اجرای گیتار ازش استفاده کنید. به هر کدوم این ابزار ها فکر کنید، سعی کنید باهاشون آزمایش کنید، قطعه آزمایشی رو بیرون بیارید و ببینید به چی می تونین برسین. مطمئن بشید که این تکنیک ها رو به تمرین های روزانتون اضافه میکنید تا واقعا توی اونا خوب بشین. مثال هایی که توی ویدیو اجرا کردم رو تماشا کنین تا نحوه اجرا و با هم کار کردنشون رو ببینید.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن