دسته‌بندی نشده

رکورد گیتار در خانه

رکورد گیتار در خانه

تکنیک های رکورد آکوستیک برای شروع

یه رکورد گیتار آکوستیک خوب، یکی از بهترین ویژگی های موزیک هستش. در حالی که خیلی از آکوستیک ها برای اجرا از پیکاپ استفاده میکنن تا بتونن از طریق آمپلی فایر صدای گیتار رو پخش کنن، زیبایی اصلی گیتار آکوستیک اینه که برای تولید صدا از آمپلی فایر استفاده نمیکنه و یه صدای کاملا زبیعی داره. تارهای فلزی یا نایلونی، باعث میشن تا هوای اطراف بدنه بزرگ چوبی به ارتعاش در بیاد؛ این موضوع خیلی ساده هستش اما اگه به درستی انجام بشه نتیجه می تونه هوش از سرتون بپرونه.

اگه رکورد براتون یه چیز جدیده، مخصوصا رکورد یه ساز آکوستیک، اونوقت باید یه چند تا چیز که تو بدست آوردن تُن های زیبا کمکتون میکنن رو بدونین. برای تازه کار ها بگم، رکورد ساز آکوستیک کاملا متفاوت از رکورد گیتار الکتریک هستش. آره، توی ضبط میکروفت درگیره (مگر اینکه مستقیم تو DAW اجرا بشه.) و باید یه چیزایی در مورد ویژگی های ممحیطی بدونید، اما گیتارهای الکتریک و آمپلی فایر ها رو میشه انقد جابجا کرد تا مناسب اتاق یا یه صدای بخصوص بشن، رکورد آکوستیک به دقت و ضرافت بیشتری احتیاج داره.

این رو توی ذهنتون داشته باشین، بیاین به یسری نکات رکورد گیتار در خانه رو بررسی کنیم. مثل هر ضبط دیگه ای، آزمایش و صحیح و خطا بخشی از لذت اجرا هستش اما تئوری های بعدی حداقل شما رو در جهت درست قرار میدن تا به یسری نتیجه خوب دست پیدا کنین.

اشتراک ویژه محصولات

تنظیم گیتار

اشتراک ویژه گیتار

اول از همه، باید مطمئن بشین که گیتارتون کاملا تنظیم شده و برای ضبط آمادست. مثل هر وسیله دیگه ای، چه ماشین باشه چه گیتار، دقت برای حفط نگهداری برای تضمین کارکرد اون وسیله در بهترین حالت خودش یه چیز مهم و اساسی هستش. یه مجموعه جدید از تارها، که ۲۴ ساعت قبل عوض شده باشه، یه دنیا تفاوت در صدای ساز ایجاد میکنه، پیدا کردن فرِت ها و تارهایی که صدای وزوز ایجاد میکنن، سورپرایز های ناجور رو از رکورد شما حذف میکنن. بخوایم جزیی بشیم، گیتارهای با تار فلزی عادت دارن که موقع حرکت انگشتان شما رو صفحه انگشت گذاری یه صدای با پیچ بالا تولید کنن. امکان نداره که بعدا توی میکس بتونید این صدای ناجور رو حذف کنید پس یه بسته تار مناسب که بتونه این مشکل رو براتن حل کنه در طولانی مدت به سود شما میشه.

صدای وز وز فرِت روی گیتار آکوستیک می تونه یه مقدار داستان داشته باشه، اما غیر ممکن نیست. اگرچه، اگه صدای وز وز برای شما خیلی واضح باشه، برای شنونده های شما هم واضح هستش پس بد نیست که برین پیش متخصص تا قبل از ضبط یه نگاهی به گیتارتون بندازه.

انتخاب اتاق و تنظیم

اگه فرض کنیم که گیتارمون مرتب و تنظیم باشه، می تونیم یه نگاهی به محیط رکورد بندازیم. هیچ قانون محکم و سریعی وجود نداره اما، برای یه صدای گرم باز با کلی طنین طبیعی، یه اتاق با سایز ماسب پیدا کنین که صفحات سخت زیادی نداشته باشه. سطوح سخت مثل کف های چوبی یا آینه های بزرگ، می تونن باعث بشن تا امواج صدایی که توسط گیتار ایجاد میشن زیاد منعکس بشن که میتونه میکروفن های شما رو گیج کنه و باعث میشه تا فرکتنس های نا خواسته تو میکستون جمع بشه. اینجا جزئیات بیشتری در مورد آکوستیک براتون میگیم. راحتی، مبل یا حتی یه لحاف توی اتاق می تونه تو این قضیه بهتون کمک کنه، البته زیاد خوشحال نشید، چون بازم کار داریم.

اگه ، از اونور دنبال یه چیز گرم تر باشین، شاید برای یه خواننده/ یا نویسنده یه اتاق کوچیکتر بهتون کمک میکنه تا به هدفتون برسین اما همون قوانین انعکاس صدا اینجا هم صادق هستن.

وقتی تونستین اتاق مناسبتون رو پیدا کنین، سعی کنید تا گیتار رو موقعیت های متفاوت اجرا کنین؛ وسط اتاق، نزدیک گوشه های اتاق، تو هر کدوم این نقاط توی جهت های مختلف اجرا کنین. یه جور بازیه که توش سعی میکنید اون صدای مناسب رو پیدا کنین، و یادتون باشه – هر چیزی که می شنوید، میکروفن هم دریافت میکنه پس مهمه که حداقل اون بخش هایی که صدا مرده و بی جونه رو حذف کنید.

انتخاب میکروفن و جایگیری

وقتی که گیتار تنظیم شد و اتاق رو انتخاب کردین و فهمیدین که می خواین چطوری باشه، می تونیم تکنیک های مختلف میکروفن رو امتحان کنیم تا به اون صدایی که می خواین برسین. همونطور که قبلا گفتیم، اینجا هیچ قانونی وجود نداره – اگه صدا خوبه پس همین وضعیت مناسب شماست. همین – اما یسری چیزا هست که هنرمند هایی که رکورد انجام میدن و تولید کننده ها ازشون استفاده میکنن این نکات ازش توجه شما رو داره.

وقتی گیتار آکوستیک رو ضبط میکنین، تقریبا همیشه بهتره که از میکروفن کاندِنسِر استفاده کنین. این میکروفن ها نسبت به سایر انواعشون تو گرفتن تغییرات جزیی و دینامیک ها در حین اجرای گیتار آکوستیک قوی تر عمل میکنن، که باعث میشه تا نتیجه نهایی دقت بالایی داشته باشه. ممکنه که بتونید فقط با یه میکروفن به صداهای عالی برسین، اما برای بهترین نتیجه توصیه میکنیم تا از دو تا کاندِنسِر استفاده کنین.

بدون اینکه بخوایم خیلی وارد بخش تکنیکی تولید صدا بشیم، فقط بدونین که، سوراخ صدای گیتار آکوستیک شما در سمت نزدیک تر به سر دسته صدایی کامل تر و هِوی بِیس تر تولید میکنه و در سمت پُل تِرِبلِ تر میسازه. عموما، شما یه سمت رو انتخاب میکنیم و اون رو به عنوان صدای اصلیتون در نظر میگیرین. فقط یه راهنمایی، اگه میکروفن اصلی رو مستقیم روی سوراخ صدا بزارین یه صدای بیش از اندازه اشباع شده ایجاد میکنه که اطلاح کردنش توی میکس خیلی مشکله.

توی بحث اینکه از کدوم ترکیب میکروفن استفاده کنیم، خیلی از مهندس های رکورد و ضبط پیشنهاد میدن که از دیافراگم کاندِنسِر های کوچک در نزدیکی بدنه گیتار استفاده کنیم چون قادر هستن امواج گذاری کوچیک رو بهتر از دیافراگم های بزرگ دریافت کنن. اگرچه، در نقطه مقابل، برای قرار دادن میکروفن در فاصله ای دورتر از بدنه دیافراگم های بزرگتر یه انتخاب عالی هستن که یه مقدار از انعکاس صدا رو دریافت میکنن. اینجا باید حواستون به فاز کنسِلِیشِن باشه، اساسا همون موج صداست که در زمان های کمی متفاوت به میکروفن های متفاوت برخورد میکنه و باعث میشه تا صدای ضبط شده اگه کنسِل نشه، به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار بگیره.

می تونید با جایگیری میکروفن در محل های مختلف آزمایش انجام بدین، اما همیشه با این هدف اینکار رو انجام بدین تا بهترین نقطه رو پیدا کنید. اینجا هِدفن ها دوستان شما هستن، پس حواستون باشه تا یه کابل بلند اضافی برای هِدفن خودتون داشته باشین تا توی محیط ضبط دچار مشکل نشین. برای چیدمان با یه میکروفن هم همین داستان برقراره وقت بزارید تا اون نقطه ای که صدا برای گوش های شما و میکروفن متوازن پُر هستش رو پیدا کنین. اگر چه، این رو هم تو ذهنتون نگه دارید که نوازنده باید نیاز داره تا بتونه بدون نگرانی در مورد ضربه زدن به میکروفن وسیله رو اجرا کنه، این یه حرکت بالانس هستش اما با یه مقدار صبر و شکیبایی از پسش بر میاین.

رکورد گیتار در خانه خیلی لذت بخشه، و با یه مقدار آاماده سازی می تونین به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کنین، خدا به همراهتون.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن